انجمن علمی پژوهشگری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اهواز

پردیس فاطمه الزهرا(س) اهواز

دانشجومعلمان عزیز باما همراه باشید!

خبرهایی درراه است....

سه اصل آموزش به روش فعال

پنجشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹ ب.ظ


اصل اول👈اصل یادگیری فعال; (کشف موضوع توسط خود دانش آموز ضمن انجام فعالیت های مناسب):

البته آنچه اهمیت دارد، چیزی است که مورد توجه دانش آموز است و از ذهن او بیرون بیاید.

این، نصیحت رسمی سقراط است. که می گوید: «با همین امکان هایی که دارید، حداکثر تلاش خود را به کار برید، تا خود دانش آموزان، در جریان کشف، شرکت داشته باشند>>

.

سه اصل آموزش به روش فعال...(2)🌹

.

2-اصل بهترین انگیزه: معلم باید خودش را واسطه ای بداند که می خواهد مقداری از ریاضیاتی را که می داند، در اختیار دانش آموزان قرار دهد.دانش آموزی که از یادگرفتن ریاضیات سرباز می زند، ممکن است حق داشته باشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که شاگرد شما، تنبل یا کم هوش باشد.


بلکه  ممکن است به چیز دیگری علاقه مند باشد.. وظیفه شما، به عنوان یک معلم که می خواهد آگاهی دیگران را بالا ببرد، این است که دانش آموز را به ریاضیات علاقه مند کنید.مساله نه تنها از موضع معلم، بلکه بایداز موضع شاگرد هم، جالب باشد. چه بهتر که بشود درس را، در رابطه با تجربه روزانه شاگردان طرح ه صورت معما درآورد

.

سه اصل آموزش به روش فعال(3)...🌹

.

اصل سوم👈

اصل تسلسل مرحله ها:

عیب اصلی کتاب های ریاضی دراین است که تقریباً همه مثال های موجود در آن، از صورتهای متعارف و عادی انتخاب شده است. منظور  از مساله های عادی، مساله هایی هستند که میدان کاربرد کمتری دارند و تنها به روشن کردن یک قانون خدمت می کنند و تمرین های مناسب برای یک قانون هستند.


البته این مثال ها هم مفید و هم لازم هستند ولی دو مرحله مهم آموزش در آنها وجود ندارد: مرحله بررسی و پژوهش و مرحله فراگیری.

هدف این دو مرحله اینست که مساله مورد بررسی را با شرایط موجود و با آگاهی هایی که قبلا به دست آورده ایم، مربوط می کند. مساله های عادی، این دو منظور را برنمی آورند,زیرا از قبل معلوم است که برای روشن شدن قانون معینی طرح شده اند و اهمیت آنها، تنها در خدمت کردن به همین قانون است. البته، گاهی در این مساله ها، به قانون یا قانون های دیگری هم توجه می شود که در این صورت، مساله های مفیدتری به حساب می آیند.

حقیقت این است که باید در کنار مساله های عادی، دست کم گاه به گاه، مساله های عمیق تری هم به دانش آموزان داده شود، مساله هایی که زمینه غنی تری داشته باشد امکان ورود دانش آموزان به کارهای جدی تر علمی را فراهم آورد. این کار اشتهای آنها را در حل مساله و رسیدن به جواب تحریک میکند. فراموش نکنید که مقداری از وقت کلاس را، برای بحث درباره نتیجه ای که بدست آمده باقی بگذارید. یادگیری در سه فاز صورت می پذیرد:

فاز اول: دانش آموز حدس و گمان می زند.

فاز دوم: آن را به صورت کلمات در می آورد.

فاز سوم: برای تثبیت یادگیری تمرین و ممارست انجام دهد.


از دانشجوی علوم تربیتی:زهرا نوذری




 

  • daneshjoo //

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی